Δευτέρα, 9 Ιουνίου 2014


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ

ΔΙΔ.: Α. ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΚΥΡΙΩΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗ (Β΄ Μέρος)

Α
  • Η τάξη χωρίζεται σε 5 ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα λογοτεχνικό ρεύμα ξεκινώντας από το Δημοτικό τραγούδι και την Κρητική Λογοτεχνία, το ρομαντισμό, τον παρνασσισμό, το συμβολισμό μέχρι το μοντερνισμό και τον υπερρεαλισμό.

  • Βήματα διδακτικής πρακτικής:

1. Κάθε ομάδα να αναζητήσει τη σημασία και τα χαρακτηριστικά του ρεύματος στα σχολικά εγχειρίδια (εισαγωγικές αναφορές), στο Λεξικό Λογοτεχνικών όρων και στην Ιστορία Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γυμνασίου και να τα καταγράψει.
2. Κάθε ομάδα να μελετήσει έναν συγκεκριμένο αριθμό ποιημάτων, να εντοπίσει σε κάθε ποίημα τα χαρακτηριστικά που το εντάσσουν στο συγκεκριμένο ρεύμα και τέλος να καταγράψει αυτά τα χαρακτηριστικά σε έναν πίνακα. Στη φάση αυτή κάθε μέλος αναλαμβάνει (ως ατομική εργασία) να μελετήσει ένα ποίημα από αυτά που δίνονται και να το παρουσιάσει στην ομάδα του για να καταγραφούν στη συνέχεια τα χαρακτηριστικά στον πίνακα (ως ομαδική εργασία).

3. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα ποίημα από αυτά που μελέτησε και το παρουσιάζει στην τάξη κωδικοποιώντας για τους συμμαθητές της τα χαρακτηριστικά που εντάσσουν αυτό το ποίημα στο συγκεκριμένο λογοτεχνικό ρεύμα (προτιμάμε το ποίημα που εκφράζει πληρέστερα και καθαρότερα το λογοτεχνικό ρεύμα).

4. Η ολομέλεια της τάξης κατατάσσει τα ποιήματα/λογοτεχνικά ρεύματα σε σειρά στον άξονα της ποιητικής εξέλιξης από την παραδοσιακή στη Νεότερη/μοντέρνα.

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - ποιητικά κείμενα
1η ομάδα: Θα μελετήσετε δημοτική ποίηση και κρητική λογοτεχνία
Δημοτικό τραγούδι, Του νεκρού αδελφού,
Της νύφης που κακοπάθησε,
Ο γιος της χήρας,
Η λυγερή στον Άδη,
(Της Δέσπως),
Μπεργανδής, Απόκοπος
Γ. Χορτάτσης, Κατζούρμπος
Β. Κορνάρος, Η Θυσία του Αβραάμ


2η ομάδα: Θα μελετήσετε το λογοτεχνικό ρεύμα του ρομαντισμού (Επτανησιακή σχολή- Φαναριώτες-Νεοκλασικισμός)

Α. Κάλβος, Τα ηφαίστεια,
Δ. Σολωμός, Ελεύθεροι πολιορκημένοι,
Λ. Μαβίλης, Μούχρωμα,
Αρ. Βαλαωρίτης, Φωτεινός,
Γ. Ζαλοκώστας, Η αναχώρησή της,
Αλ. Ρίζος Ραγκαβής, Διονύσου πλους (απόσπασμα),
Δημ. Παπαρρηγόπουλος, Ασμάτιον,
Σπ. Βασιλειάδης, Το άσμα του Ορφέως.
Ν. Λαπαθιώτης, Νυχτερινό

3η ομάδα: Θα μελετήσετε το λογοτεχνικό ρεύμα του παρνασσισμού (Νέα Αθηναϊκή Σχολή)

Κ. Παλαμάς, Το πανηγύρι στα σπάρτα,
Αγορά,
Γ. Δροσίνης, Τα πρωτοβρόχια,
Ι. Γρυπάρης, Εστιάδες,
Κ. Χατζόπουλος, Ήρθες,
Λ. Πορφύρας, Το θέατρο,
Α. Σικελιανός, Δείπνος ,
Ιερά Οδός,
Κ. Βάρναλης, Οι μοιραίοι,
(Πάλι μεθυσμένος είσαι)

4η ομάδα: Θα μελετήσετε το λογοτεχνικό ρεύμα του συμβολισμού

Κ. Χατζόπουλος, Δε γυρεύω ξένο
Κ.Π. Καβάφης, Περιμένοντας τους βαρβάρους,
Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον,
Αλεξανδρινοί βασιλείς,
Ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης,
Ν. Λαπαθιώτης, Νυχτερινό
Μ. Πολυδούρη, Κοντά σου
Κ. Καρυωτάκης, Είμαστε κάτι,
Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων

5η ομάδα: Θα μελετήσετε το λογοτεχνικό ρεύμα του μοντερνισμού/ Νεότερη Ποίηση, Υπερρεαλισμός
Γ. Σεφέρης, Ελένη,
Επί ασπαλάθων,
Τελευταίος Σταθμός,
Α. Εμπειρίκος, Τρία αποσπάσματα,
Ηχώ,
Γ. Βαφόπουλος, Η Ελεγεία των αδελφών,
Γ. Ρίτσος, Ρωμιοσύνη,
Ν. Εγγονόπουλος, Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φ.Γ. Λόρκα,
Ο. Ελύτης, Η τρελή ροδιά,
Η Μαρίνα των βράχων,
Στα χτήματα βαδίσαμε όλη μέρα,
Ν. Βρεττάκος, Δυο μητέρες νομίζουν πως είναι μόνες στον κόσμο,
Μ. Σαχτούρης, Η Αποκριά,
Ν. Βαλαωρίτης, Μικρός θρήνος.


Β
  1. Η 4η ομάδα (ομάδα Συμβολισμού) αφού συγκρίνει ποιήματα του Καβάφη και του Καρυωτάκη με ποιήματα παραδοσιακής ποίησης να εντοπίσει και να καταγράψει τις διαφορές.
  2. Η 1η και η 5η ομάδα (ομάδα Δημοτικής Ποίησης/Κρητικής Λογοτεχνίας και ομάδα Μοντερνισμού) να μελετήσουν ποιήματα του Σολωμού, του Παλαμά, Καρυωτάκη, Καβάφη, Σεφέρη, Ελύτη, Ρίτσου, Εγγονόπουλου και του Σαχτούρη όσον αφορά το άλογο στοιχείο στην ποίησή τους και να τα κατατάξουν σε σειρά -με βάση αυτό το κριτήριο- στον άξονα της ποιητικής εξέλιξης.
  3. Η 2η και η 3η ομάδα (ομάδα Ρομαντισμού και ομάδα Παρνασσισμού) να αναζητήσουν ποιητικές και καθημερινές λέξεις στα ποιήματα του Παλαμά, του Καβάφη και του Σεφέρη.

Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα συμπεράσματά της στην ολομέλεια της τάξης.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου